Chat with us, powered by LiveChat
Látogasson el hozzánk!
1138 Budapest, Latorca u. 2.
Hívjon minket
06 1 800 1520
Nyitvatartási idő
Hétfő - Péntek: 8:00 - 20:00

Megelőznéd a sportsérüléseket?

Talán neked is feltűnt, hogy mostanában több fórumon is beszélnek a proprioceptív tréningről. De ki tudja, mi is ez a szinte kimondhatatlan nevű fejlesztő módszer? A propriocepció az ízületi helyzetérzést jelenti, fontos szerepe van az ízület stabilitásában és védelmében.

Amikor egy lábra állsz és a lábadra koncentrálsz, észreveheted, hogy az apró izmocskák hol megfeszülnek, hol ellazulnak, annak érdekében, hogy megtartsák az egyensúlyodat. Ha futás során egyenetlen talajra tévednél, nem kell koncentrálnod az ehhez való alkalmazkodásra, mégsem esel el. Ha mégis ki kell kerülnöd váratlanul egy faágat, vagy más tárgyat, meg tudod tenni sérülés nélkül. Ezt a proprioceptív rendszerednek köszönheted. A propriocepció teszi lehetővé, hogy csukott szemmel is észleld tested helyzetét és mozgását térben és időben.

Ez egy komplex érzékelési folyamat, melynek működése a proprioceptorokon alapul. Ezek a kis receptorok1, széles körben megtalálhatók a testünkben pl. az izmokban, szalagokban, ízületi tokokban és ínakban és a testhelyzetről és a mozgásrendszer részeiről továbbítanak információkat a központi idegrendszerbe. Ezeket az információkat az agy feldolgozza és reflexszerűen válaszol is rá. Ez a reflex védi meg az izmot a ráható passzív erőktől, biztosítja az izom hosszának, az ízületek helyzetének állandóságát egy-egy meghatározott testtartásban.

Példa

Vegyünk egy konkrét példát, hogy könnyen érhető legyen miről is van szó. Egyenetlen talajon való futáshoz nem kell arra koncentrálnunk, hogy futunk, mert ezt a propriocepció megteszi helyettünk. Tehát a propriocepció alatt az ízületek helyzetének tudatos, és akarattól független elmozdulásának érzékelését értjük.

Proprioceptív tréning

A proprioceptív tréning elég régen használt módszer, különösen a robbanékony sportok és a sok alsóvégtagi sérülést okozó sportok világában. Az ízületi helyzetérzést kihasználva az ideg-izom kontrollra és a funkcionális stabilitás helyreállítására törekszik. Ez egy speciális stabilizáló tréning fajta, amelyet a sérülés megelőzésben és a rehabilitációban is egyaránt használnak, a stabilizáció és a neuromuszkuláris2 kontroll helyreállítására. A proprioceptív tréning során egyaránt statikus és dinamikus helyzetben is fejlesztjük az egyensúlyt, a koordinációt, az erőt és a gyorsaságot.

Miért fontos mindez?

Ha a proprioceptorok aktivitása megfelelő szinten van, illetve ha a gyengült izmokat erősítjük, akkor csökkenthetjük a sérülés mértékét, vagy akár teljesen el is kerülhetjük. Feladat az erő, a rugalmasság, az egyensúly, a koordináció és a gyorsaság fejlesztése. Mivel a statikus érzet elősegíti a test bármely szegmense térbeli helyzetének az érzékelését, a dinamikus érzet visszacsatolja a neuromuszkuláris2 rendszer számára a mozgás irányát és nagyságát. Mint mindennek, a proprioceptív tréningnek is követnie kell a fokozatosság elvét. Először az egyszerűbb gyakorlatoktól haladunk a nehezebbek felé.

Kinek ajánljunk a proprioceptív tréninget?

A proprioceptív tréning hatékonyságát sokan vizsgálták már és pozitív eredményeket hozott kutatásuk. Külföldön már régóta használják válogatott keretek edzésén, illetve a FIFA is összeállított már egy programot3, 4 a sérülések megelőzésére. Így, mivel a proprioceptív tréningről kutatások bizonyítják, hogy használatával minimálisra lehet csökkenteni a sérülések előfordulását, mint pl. térd, boka, váll, gerinc és izom sérülések, ezért minden élsportolónak és hobbisportolónak is ajánljuk. De sporttól függetlenül bárkinek, még az idősebb korosztálynak is az elesések kivédése érdekében. Gyerekeknek lúdtalp panaszok miatt, mivel a boltozati izmok meggyengülése miatt a hosszanti boltozat lesüllyed, ami izomdiszbalanszhoz, vagyis az izomegyensúly felbomlásához vezethet, amiből az instabilitás fakad és nagy eséllyel boka vagy térd sérülést eredményezhet.

Célja

Célja a sérülés megelőzése és a gyors felépülés, valamint visszatérés a sportba, és a mindennapi mozgással teli, aktív életbe.

Szeretnél segítséget?

Ha szeretnél a proprioceptív tréning kapcsán segítséget kapni, látogass el központunkba. Gyógytornászaink segítségedre lesznek, átbeszélhetitek, hogy neked milyen gyakorlatokra lenne szükséged, és hogy azokat miképp tudod megfelelően végrehajtani. Sőt, be is gyakorolhatjátok.
Időpontfoglalásért hívd a +36 1 800 1520-as telefonszámon kollégáinkat.