Chat with us, powered by LiveChat

Mohamed Aida világbajnoki ezüstérmes, Európa-bajnok magyar tőrvívó a LifeLike-ban járt teljesítménydiagnosztikán (laktátméréses lépcsőteszten), és volt laborvizsgálaton is (vér, vizelet). Jövőre pedig újra Olimpia lesz, amin ismét szeretne részt venni. Ennek kapcsán beszélgettünk vele.

Mit jelent számodra ez a mai nap? A szövetségtől iderendeltek? Vagy te szeretted volna és örülsz neki, vagy a hátad közepére se kívánod?

A Magyar Vívó Szövetség szervezte meg. Én személy szerint örültem neki, mert úgy gondolom, hogy olyan alaposan eddig nem voltunk megvizsgálva. Minden évben elmegyünk rutinszerű vizsgálatra, de pl. most nekem egyből kibukott, hogy vannak olyan alapvető problémák, amik igen nagymértékben meghatározhatják a sportteljesítményem.
Ilyen pl. az is, hogy 3 hónapja még normális volt a vérképem, most meg rendkívül alacsony a vasam és a D vitamin szintem. Amikor felkelek reggel, tükörbe nézek, és felteszem a kérdést: miért vagyok ilyen fáradt? Jó, edzek, de közel sem olyan intenzitással, amilyennel szeretnék. Most már ezt is tudom. Amikor Boczkó Gábor a vívó szövetségben mondta, hogy van egy ilyen lehetőség, akkor én kimondottan örültem, mert sokszor érzem, hogy a sportteljesítményemet nem tudom mindig 100%-osan teljesíteni – apró dolgok miatt. A mai nap persze nehezebb volt. A vérvétel egyszerű dolog. A mai napon viszont a teljesítménydiagnosztika során futnom kellett. Ez egy kicsit nehezebb volt. A legnagyobb kihívást az jelentett, amikor nyugodtan kellett volna ülni, feküdni és éreztem, hogy egyszerűen nem tudok ellazítani. Minden zavart, a pulzusom biztosan magas volt.

Mi lesz ennek a vizsgálatnak az eredménye számodra?

Mindig is az a típusú versenyző voltam, már fiatalabb koromban is, akit nagyon óvatosan kellett terhelni. Nagyon hamar kifáradtam. Voltak vashiányos problémáim, amire oda kellett figyelnem. Sokszor volt olyan, hogy edzettem, edzettem, és a teljesítményem nem hogy nőtt, hanem a visszájára fordult. Most meg pláne, 40 fölött vagyok, és ez egy érzékenyebb kérdés, hiszen a teljesítményem még nagyobb léptekben tud csökkeni, ha túledzett vagyok és ha nem megfelelő a regenerációm. Most pl. érzem, hogy ha a verseny után nem hagyok magamnak elegendő pihenőt, nagyon nehezen állok vissza az edzésekbe. Számomra most az a fontos, hogy az adatok felhasználásával jobban be tudjam lőni a pihenőidőt, illetve azt a terhelhetőséget, amit valóban a szervezetem bír.

Mennyire figyeltél eddig arra, hogy az edzések és a regenerációs időszak összhangban legyen?

Erre inkább az edzőm figyelt. A versenyekre való készülésnél különösen figyelembe vette, hogy előtte legyen nagyon sok pihenő. Ez mindig alapelv volt. De nem feltétlenül fiziológiás meggondolásból. Az tény volt, hogy amikor hosszabb pihenőm volt, akkor jobban teljesítettem. Nem voltak mögötte számadatok, amivel ezt megindokoltuk volna: most azért pihenünk, mert tudjunk, hogyan savasodik a szervezetem. Eddig ezt nem tudományos alapon csináltuk. Ez persze összetettebb: a szervezetem pihentsége. Koncentráltabban tudok odaállni az ellenfelek elé, ha frissebb vagyok. Ilyenkor a pszichológia hatások is kedvezőbbek. A vívásban pont az a szép, hogy annyira összetett. Nem csak testileg, lelkileg is fel kell készülni.

A lelki fittségre mennyire figyeltetek oda?

Hosszú időnek kellett eltelnie, amíg ez rendszeressé vált. Én próbáltam, sokszor autodidakta módon, és a tanulmányaimból is felhasználtam. De profi szinten nem olyan régóta foglalkozunk ezzel. Az előző Olimpia előtt kezdődött, de most már rendelkezésünkre áll pszichológus, kondicionáló edző.

Milyen terveid vannak?

Az Olimpia jegyében készülök, a szemem a karikákat látja. Nagyon nehéz időszak áll előttem, az biztos. Áprilistól kezdődik a kvalifikációs időszak, nekünk vívóknak egy teljes éven keresztül, és nagyon erős a mezőny.
Ebben a pillanatban a csapatban látok nagyobb lehetőséget. Ebben az esetben egyéniben 3, csapatban 4 fő vehet részt a tőr szakágon belül. Az érmek számát is kibővítették minden fegyvernemben, 6 egyéni szám lesz, nagyon kemény a mezőny, azok a nemzetek, akik korábban gyengébbnek számítottak, nagyon felerősödtek. A németekkel is pár tussal maradtunk alul. Azt lehet érezni, hogy ennél több kell.

Min fog múlni?

Ez az időszak mentálisan nagy küzdelem, az idegek harca. A kulcs, hogy ki bírja tovább. Másrészt apró dolgokon is sok múlik: hogyan sikerül a felkészülés, szellemileg és testileg ki tudjam hozni magamból a maximumot. Sok a tudatos edzés is, tudatos felkészülés taktikailag is. Sokkal megfontoltabban kell hozzáállni, az ellenfelet kielemezni, videókat nézni.

Ilyeneket is csináltok?

Igen, ez elengedhetetlen, nagyon sokat számít.

Mennyi időt tesz ki a hetedből az edzés?

Nagyon változó. Heti 15-16 órát edzem. Ez nem annyira sok szerintem. Egy erős sportágban dupla ennyit is beletesznek. Nekem ez optimális, a regenerálódásra is oda kell figyelnem. Régen, még tizenévesen sem tudtam megcsinálni, hogy csak edzem, edzem és edzem. Van olyan, hogy fizikálisan jobb vagyok, de mentálisan nem tudok olyan koncentrált lenni. Meg kell tartani az egyensúlyt – ez a vívás sava borsa!

Említetted, hogy akik korábban gyengébb nemzetnek számítottak, ők felerősödtek. Mi lehet a háttérben?

Elkezdődött egy tudatosabb építkezés. Legutoljára a világbajnokságon Kanadától kikaptuk. Kezd sokkal kerekebb lenni a háttér. Ott nagyon amatőr volt régen. Most pedig azt látom, hogy orvossal, masszőrrel, kondi edzővel érkeznek egy versenyre. Mi nem mindig, sőt nagyon ritkán tehetjük meg. Ezért is örülök annak, hogy most itt lehetek, hogy most egy tudatosabb felkészülés lehet mögöttünk. Sokszor az anyagi oldal gátat szabott. Sokszor már annak is örültünk, hogy mi ott lehettünk a versenyen, nemhogy minden alkalommal egy masszőr is. Emellett fontos a szakmai háttér is. Kanadában most francia edző van, japánoknál szintén francia az edző, az oroszoknál a legjobb olasz edző volt. A legjobb edzőket tudták finaszírotni, és ez csapat esetében nagy előny.

Van-e még valami, amit szeretnél elmondani?

Szeretnék rekordot dönteni. Most ez a nagy kihívás előttem, hiszen a 7. olimipámra készülök, ezt szeretném elérni.

Ez egy nagyon szép cél!

Ez lebeg a szemem előtt, ehhez az kell hogy összeszedettebben, fókuszáltabban álljak a pástra és félretegyem a saját dilemmáimat, nyugodtan szeretnék készülni és élvezni az előttem álló pár évet.