Chat with us, powered by LiveChat

A cikk szerzője: Dr. Szabó Judit, belgyógyász

Az utóbbi időben kiemelt figyelmet kapott az inzulinrezisztencia. Talán kicsit “divat” is lett foglalkozni vele.  Mintha járvány módjára terjedő fertőző betegség lenne. De honnan került elő, és korábban, mondjuk 30-40 évvel ezelőtt vajon miért nem volt? 
Az inzulinrezisztencia alapvetően a szénhidrátanyagcsere betegsége, de mint a szervezet fő energiaforrását érintő rendellenesség, az inzulinrezisztenica számos összetett következményt vonhat maga után. Nem ritkán a meddőségi kivizsgálás kapcsán derül ki, sokaknál áll a sikertelen fogyókúrák hátterében, de a folytonos cukoréhség is intő jel lehet.

A kóros mértékű inzulinrezisztencia kialakulásában örökletes tényezők mellett elsősorban olyan életviteli hibák szerepelnek, mint a mozgásszegény életmód és a túlzott táplálék bevitel, melyek végül elhízáshoz vezetnek. Az inzulinrezisztencia lényege, hogy az inzulin nem tud megfelelően hatni a sejtekre, ezért a szervezetünknek a normálisnál több inzulinra van szüksége ahhoz, hogy sejtjeink fel tudják venni a cukrot, ami az energiát biztosítja a működésükhöz. Amíg ezt a fokozott termelést tudja biztosítani a hasnyálmirigy, addig a vércukorszint közel normális marad. Ha rendszeresen a szükségesnél nagyobb mennyiségű táplálékot juttatunk a szervezetünkbe, akkor egyre több inzulinra lesz szükség.

Az elhízás önmagában is túlzott inzulintermeléshez vezet, ami tovább fokozza az inzulinrezisztenciát, azaz még további inzulin termelést követel. Mindezek együtt az inzulintermelés kimerüléséhez vezethetnek, ami végül 2-es típusú cukorbetegséget eredményezhet. Ezt korábban időskori cukorbetegségnek is nevezték, azonban mára egyre fiatalabb korban jelenik meg, sőt gyermekkorban is egyre gyakrabban diagnosztizálják. Ennek hátterében pedig a már gyermekkorban megjelenő elhízás áll.

A problémát az okozza, hogy csökkent energiaigény mellett megnőtt az energiabevitel, azaz kevesebb mozgás mellett lényegesen többet eszünk. Emellett a táplálék összetétele sem kedvező irányba változott, sokkal nagyobb arányban tartalmaz úgynevezett finomított szénhidrátot (cukor, finomliszt, stb.) és kevesebb élelmi rostot.

Mozgással sokat tehetünk a cukorbetegség ellen.

Tudjuk, hogy az elhízás a cukorbetegség mellett a szív és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát fokozza. Ma már az is ismert, hogy az elhízás krónikus gyulladást tart fenn a szervezetben, ami számos betegség kialakulásában is szerepet játszhat.

Ezekből érthető, hogy az inzulinrezisztencia csökkentésében, ill. megelőzésében legnagyobb szerepe a megfelelő táplálkozásnak és a rendszeres aktív testmozgásnak van.

Táplálkozás

  • Minőség: Szénhidrátra szüksége van a szervezetünknek. Optimális esetben táplálékunk nagyobb részét szénhidrátok teszik ki. Azonban nem mindegy, hogy ezek milyen típusú szénhidrátok. Ha pl. nagy mennyiségben tartalmaznak élelmi rostot is, akkor azt érjük el, hogy lassabban szívódnak fel, tehát lassabban emelik a vércukorszintet is, így kevesebb inzulinra lesz szükség a szervezetünknek a feldolgozásukhoz. Ezzel kíméljük az inzulin-termelő sejtjeinket is, nem merülnek ki idő előtt.
  • Mennyiség: Természetesen fontos a mennyiség is, hiszen a felesleget elraktározza a szervezetünk, mégpedig főleg zsír formájában. Ami ráadásul tovább fokozza az inzulinrezisztenciát.

Mozgás

A szervezetünknek az alapvető anyagcsere folyamatok (a sejtek működése) mellett izmaink működéséhez van szüksége energiára. Vagyis minél nagyobb a fizikai aktivitás, annál többet használ fel a szervezetünk a bevitt energiából. Ha viszont a bevitt energia mennyisége meghaladja a felhasznált energia mennyiségét, a takarékos szervezetünk el fogja raktározni, a már említett zsír formájában. Mivel az anyagcsere folyamatok energia szükséglete viszonylag állandó, marad tehát az izommunka fokozása. Ráadásul rendszeres aktív izommunka esetén megnő az izmok energia felvétele nyugalmi állapotban, ill. kisebb aktivitás esetén is. Ezért is javasoljuk az aktív testmozgást, a rekreációs tevékenységeket.

Sportolni jó! A megfelelő mértékben és intenzitásban végzett rendszeres testmozgással ráaadásul nem csupán a fizikális állapotunkra vagyunk jótékony hatással, de szellemileg is éberebbek, frissebbek maradunk, plusz a felszabaduló endorfin hormon a hangulatunkat is javítja.

Foglaljon időpontot!

Amennyiben szeretne tisztább képet kapni, és nem a sötétben tapogatózva, bizonytalanságban élni, ha jó lenne tudni, milyen állapotban van, vagy ha szeretne változtatni, jelentkezzen be diabetológus szakorvosunkhoz. Vagy vegyen részt testösszetétel analízisen, ahol több más paraméter mellett a belső szöveti, azaz a zsigeri elzsírosodás mértékéről is informáljuk. Hívjon minket és kérjen időpontot a +36 1 800 1520-as telefonszámon!