Chat with us, powered by LiveChat

Mi okozhatja a puffadást?

A helytelen táplálkozási szokások

Ha gyakran puffadsz, érdemes étkezési naplót vezetned és pontosan rögzítened, hogy mely ételek fogyasztását követően észleled ezt a kellemetlen tünetet. Bizonyos ételek (hüvelyesek, káposztafélék, karfiol, brokkoli, karalábé, kelbimbó, retek, zöldpaprika, hagyma, spárga, körte, aszalt szilva, durva kiőrlésű gabonakészítmények, szénsavas italok) túlzott  fogyasztása puffadást okoz, akárcsak az, ha étkezés közben túl sok levegőt nyelsz, vagy az ételt nem rágod meg kellőképpen. A túl kevés folyadékfogyasztás és a rágózás, valamint a keményítőt tartalmazó ételek újramelegítése is elősegíti ennek a kellemetlen tünetnek a megjelenését. Ez utóbbi azzal magyarázható, hogy melegítéskor a keményítőt tartalmazó élelmiszerek molekuláris szerkezete megváltozik, és nehezebben emészthetővé válnak.

Az emésztőrendszer természetes folyamatai

Puffadást okoz a gyomorban végbemenő folyamatok során keletkező szén-dioxid és a vékonybélben végbemenő erjedési folyamatok. A vastagbélben élő baktériumok tevékenysége révén is keletkeznek bélgázok és az emésztetlen rostok is segítik a gázképződést. Ha ez a probléma folyamatosan fennáll és zavaró mértéket ölt, mindenképpen érdemes kivizsgáltatni magad!

Emésztőrendszeri problémák, érzékenység

A renyhe bélmozgás, a kevés rost fogyasztása ugyancsak okozhatnak puffadást. A fokozott gázképződés utalhat allergiára, emésztőrendszeri érzékenységre, például laktózintoleranciára vagy lisztérzékenységre. Egyes emésztőrendszeri betegségek – fekélyek, daganat, bélgyulladás, epeürítési zavarok, hasnyálmirigy-elégtelenség, gyomorgyulladás, epekő, cukorbetegség – kísérő tüneteként vagy antibiotikum-kúra miatt felborult bélflóra-egyensúly következményeként is megjelenhet a puffadás.

Hormonális ingadozások, nőgyógyászati problémák

A puffadást gyakran a nők havi ciklusa alatt tapasztalható hormonális ingadozás okozza, amely fokozza a folyadék-visszatartást. Ha az emésztőrendszeri érintettséget – megfelelő vizsgálatokkal – kizártad, érdemes nőgyógyászhoz is ellátogatni a problémáddal, mert a természetes hormon-ingadozáson túl olyan elváltozások is előidézhetik, mint például a ciszta vagy a mióma.

Pszichés háttér

A stressz, a feszültség és az állandó idegeskedés – ezt tetézheti az ülőmunka – megváltoztathatja az emésztést, fokozza a gázosodásra való hajlamot. 

5+1 módszer a puffadás kezelésére

  1. Fogyassz rendszeresen probiotikus joghurtot, amely rendben tartja a bélflórádat! Gyümölcsöt, zöldséget csak az étkezés után két órával egyél, mert közvetlenül főétkezést követően az erjedési folyamatok erősödnek fel, a kellemetlen tünetekkel együtt.
  2. Egyél elegendő rostot – napi 30-50 grammot- zöldségek, müzli formájában! A ballasztanyagban gazdag müzli sok vizet képes tárolni, ezzel megnöveli a gyomor és béltraktus tartalmát és gyorsabb kiürítésre készteti azt. Ezzel nő a bélmozgás, rövidebb időt tölt a béltartalom az emésztőtraktusban, kevesebb toxikus anyag szívódik fel, nincs idő  az erjedésre.
  3. Ne felejts el eleget inni, mert a ballasztanyagok ellenkező esetben nem a jótékony hatásukat fejtik ki! Kevés víz fogyasztásakor a rostok a gázképző baktériumok elszaporodását segítik elő a belekben, ami puffadást okoz.
  4. Mozogj rendszeresen, végezz hasi tornát, amely javítja az emésztés feltételeit!
  5. Az emésztőszervekben folyó erjedés és rothadás kivédése érdekében csökkentsd a bevitt cukor és fehérje mennyiségét! Kerüld a nagy mennyiségű tej- és tejtermékfogyasztást, és ne nassolj az étkezések között!

+1 tipp: Járj utána, mi okozhatja esetedben a rendszeres puffadást, fokozott gázképződést! Egészségközpontunkban több szakterület orvosai – belgyógyász, nőgyógyász, diabetológus, dietetikus, pszichológus -, egymással együttműködve derítik ki problémád valódi okait.