Chat with us, powered by LiveChat

Egészen kis változtatásokkal is sokat tehetünk szívünk egészségéért. Íme 5 tipp, amellyel jelentősen csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata.

Éljünk egészségesen!

A szív- és érrendszer egészségét veszélyeztetik az olyan káros szenvedélyek, mint a dohányzás, a túlzott mértékű alkoholfogyasztás, ezen kívül a stressz, a rendszeres mozgás hiánya, valamint a túlsúly is komoly rizikófaktort jelent. Változtassunk életmódunkon! Táplálkozzunk egészségesen, sportoljunk – hetente legalább háromszor egy órát-! Kutatások bizonyítják, hogy a futás és a kerékpározás a legalkalmasabb a szív- és érrendszer állapotának karbantartására és javítására, de minden olyan mozgásforma ajánlott, amely alaposan átmozgatja a testünket és örömmel végezzük.

Kontrolláljuk a betegségeinket!

Ha már kialakult betegségünk van pl. magas vérnyomásunk, diabéteszünk, esetleg más zsíranyagcsere problémánk, ezek is kordában tarthatók rendszeres orvosi kontrollal és szakember által javasolt terápiával, valamint egészségtudatos életmóddal. Nagyon fontos, hogy bármilyen problémánk is van, ne hanyagoljuk el és ne várjuk meg, amíg komolyabb baj lesz belőle!

Menjünk el kivizsgálásra!

Ha nincs problémánk, 40 éves kor felett akkor is érdemes évente egyszer részt venni egy alapos kontroll vizsgálaton. Ennek része egy általános beszélgetés, majd EKG-vizsgálat és szívultrahang, amely az esetleges rejtett szívproblémákat hivatott felderíteni. Ezután megmérik a testösszetételünket, és részt veszünk egy aerob teljesítmény vizsgálaton, azaz terhelés alatt futnunk kell, vagy kerékpározni, esetleg evezni. Vérvétel után értékelik a laboreredményeket is, mutatnak-e kóros eltéréseket. Az orvosok egybehangzó véleménye, hogy a megelőzés nagyon fontos, ne adjunk esélyt a betegség kialakulásának!

Ügyeljünk a koleszterin szintünkre!

A magas koleszterinszint bizonyítottan a szív- és érrendszeri megbetegedések fő rizikófaktora. Ennek hátterében pedig főként a hibás táplálkozási szokások és a mozgásszegény életmód állnak. Csökkentsük telített zsírsav bevitelünket, melyek elsősorban az állati eredetű élelmiszerekben lelhetőek fel, látható, vagy rejtett zsiradék formájában, így például a vajban és a zsíros tejtermékekben, húsokban. Részesítsük előnyben a csökkentett zsírtartalmúakat!

A látható zsiradékot mindig távolítsuk el még sütés előtt a húsokról, halakról. A szárnyasok, vadak húsa kevesebb telített zsírsavat tartalmaz, mint a sertés- és marhahús, illetve a belsőségek.

Koleszterinszintünkre a zöldségekben, gyümölcsökben fellelhető ún. vízben oldódó rostok fogyasztása is kedvező hatást gyakorol. Ezek a rostok a felső béltraktusban késleltetik, illetve megakadályozzák egyes tápanyagok, mint például a koleszterin felszívódását, továbbá az epesavak megkötésével is mérséklik a koleszterin koncentrációt a vérben. Jelentős mennyiségben az alma, birsalma, sárgarépa, zabpehely, zabkorpa tartalmazza ezeket a jótékony rostokat.

Fogyasszunk szívvédő vitaminokat!

A friss zöldségek és gyümölcsök rendszeres fogyasztása nem csupán a koleszterin-szint kordában tartásában segít, de értékes vitaminokkal és hasznos tápanyagokkal is feltölti szervezetünket. Szívbarát zöldség a brokkoli és a spenót, melyek K-vitamin tartalma az érelmeszesedést segít megelőzni, a kálium és folsav pedig csökkenti a vérnyomást. Bár nem hazai zöldség, mégis érdemes rendszeresen fogyasztani avokádót is, mert normalizálja a vér koleszterinszintjét. Hamarosan itt a spárga szezonja is, ebből is érdemes minél többet fogyasztanunk, hiszen kitűnő értisztító hatású, segít megelőzni a vérrögök kialakulását.

 

Tisztelt Páciensünk! Kedves Érdeklődő!

A koronavírus-járvány miatt, biztonsági okokból a LifeLike Egészségügyi és Mozgásdiagnosztikai Központ működése szünetel.

Várható újranyitás: 2020. szeptember 1.

Köszönjük a megértésüket!

LifeLike Vezetőség