Chat with us, powered by LiveChat

Tavaszra lemerülnek szervezetünk vitamintartalékai és sokszor érezhetjük magunkat fáradtnak, erőtlennek. Ráadásul a január, február az influenza és a vírusok okozta járványok tipikus hónapjai. Ezért is érdemes ezen időszakot követően az immunrendszerünket megtámogatni. Szakértőink segítségével összegyűjtöttünk néhány hatékony immunerősítő praktikát.

Tél végi kimerülés

Nem véletlen, hogy a legkomolyabb influenza-járványok télen, illetve kora tavasszal tombolnak, hiszen akkor a hideg miatt még sokat vagyunk zárt térben, így a kórokozók is jobban terjednek és könnyebben elkapjuk a betegséget, ugyanakkor a szervezetünk is megviseltebb tél végén.

5 immuntámogató táplálék

Az alábbi tápanyagok nem csak abban segítenek, hogy erős legyen az immunrendszerünk és kivédhessük a kórokozók támadásait, de abban is, hogy a tél végi, kora tavaszi fáradtságnak búcsút inthessünk.

  1. Antioxidánsok

Az antioxidánsok a káros szabad gyököktől hivatottak megvédeni a szervezetet, melyek, ha felhalmozódnak, degeneratív betegségeket okozhatnak.

A legfontosabb antioxidánsok az A-, C- és E-vitamin, a béta-karotin, a cink és a szelén. Minden narancssárga, sárga és zöld gyümölcs, így az alma, a citrusfélék illetve zöldség, így a brokkoli, a répa, a retek, a cékla, valamint a burgonya, a diófélék, a magvak és a búzacsíra valamint a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült termékek bővelkednek ezekben az antioxidánsokban.

Az ősz óta folyamatosan jelentkező napfényhiány miatt tél végére kiürülnek a D-vitamin raktárak. A D-vitamin szintén nagyon fontos immunrendszert támogató vitamin, így ennek pótlása mindenképpen szükséges a napfényhiányos hónapokban (ősztől-tavaszig).

  1. Esszenciális zsírsavak

Mivel a szervezet képtelen esszenciális zsírsavakat előállítani, fontos, hogy ezek megtalálhatóak legyenek az étrendünkben. Az esszenciális zsírsavak alapvető forrásai a hidegen sajtolt olajok, a diófélék, a magvak és az olajos halak – ez utóbbiakon belül főként a lazac, a tonhal, a makréla, a szardínia és a hering.

  1. Probiotikumok

Az erős immunrendszer az egészséges bélflórával kezdődik. A bélflóra részét képező jótékony baktériumok segítenek elpusztítani a kórokozókat, javítják az emésztést és növelik a szervezet ellenálló képességét. A joghurt, a kefír, az aludttej és a sajtok mind gazdag probiotikum-források, emellett nagyon fontos a kiegyensúlyozott fehérje fogyasztás is, mert az immunglobulinok ezekből épülnek fel.

  1. Természetes ételek

Sajnos, bármilyen finom is, a nem természetes, hozzáadott formában fogyasztott cukor gyengíti az immunrendszert. Ha minden étkezéséhez cukrot fogyasztunk, azzal a szervezetünk leterheltté válik, az energia az emésztésre koncentrálódik, így könnyebben kaphatunk el vírusos és bakteriális betegségeket. A cukron kívül tiltólistásak a fehér liszt és a túlfinomított ételek is, melyek nem jelentenek mást, mint üres kalóriát, vagyis rendkívül hízlalóak, de nincs tápértékük. Ha édesszájúak vagyunk, keressünk természetes alternatívákat: olyan kellemesen édes gyümölcsöket, mint a banán, aszalványokat, olajos magvakat és magas kakaótartalmú étcsokoládét.

  1. Frissen préselt vitaminbomba

Igyunk minden nap egy pohárral az alábbi turmixból, amely szinte minden, testünknek nélkülözhetetlen tápanyagot tartalmaz, könnyen felszívódó és jól hasznosuló formában: Mixeljünk össze zellerből, paradicsomból, répából, céklából és almából és 1 dl vízből álló koktélt. Az összetevőket variálhatjuk is: paradicsom helyett kerülhet az italba spenót, matcha-por, hagyma helyett gyömbér, és ha az édesebb ízvilágot kedveljük, akkor ananászt, epret, málnát is hozzáadhatunk.

Az immunrendszer erősítés alapszabályai

Táplálkozzunk változatosan!

Az immunrendszerre az egyik legnagyobb veszélyt az egyoldalú táplálkozás jelenti, amely hosszútávon biztosan hiányállapothoz vezet. Tartsuk magunkat az aranyszabályhoz: minden tápanyag csoportból fogyasszunk rendszeresen! Az étrendünk tartalmazzon bőven gyümölcsöt, zöldséget és olyan lassú felszívódású, értékes szénhidrátokat, mint a köles, a zab, a quinoa, az édesburgonya. A kiegyensúlyozott táplálkozás része a megfelelő fehérjebevitel is: elsősorban sovány húsok kerüljenek a tányérunkra, így csirke, pulyka és hetente legalább egyszer fogyasszunk halat és tojást is! Értékes tápanyagokat tartalmaznak a belsőségek és a vörös hús is, bár ez utóbbit – nehéz emészthetősége miatt – érdemes ritkábban fogyasztani, de semmiképpen ne száműzzük az étrendünkből.

Mozogjunk rendszeresen!

Mindegy, hogy milyen sportot választunk, a lényeg, hogy örömöt okozzon, és ne kényszernek érezzük! A rendszeres mozgás – főként, ha friss levegőn végezzük- nemcsak kalóriát éget, hanem erősíti a tüdőt, tisztítja a nyirokrendszert, segíti a szervezet méregtelenítését, javítja a szervek oxigénellátását, amely fontos része az immunerősítésnek. Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük szakember tanácsát, számunkra mely mozgásforma és milyen intenzitás a legoptimálisabb. Nem mindegy az sem, van-e valamilyen mozgásszervi, ízületi problémánk, fáj-e a derekunk, térdünk, hátunk. Ha ilyen panaszaink vannak, érdemes kivizsgáltatni magunkat ortopéd szakorvossal és ha szükséges, eljárni gyógytornára, fizio- fizikoterápiára.

Legyen napirendünk!

Sokan elhanyagolják az alvást, kevesebbet alszanak, mint amennyire a szervezetüknek szüksége lenne, vagy rossz az alvásminőségük, ezért napközben is fáradtak, mégsem törődnek vele. Pedig az immunrendszer csak akkor tud hatékonyan működni, ha megkapja a megfelelő mennyiségű regenerálódási időt. Ha rendszertelenül élünk, mindig máskor kelünk, fekszünk és étkezünk, felborul a biológiai ritmusunk, a szervezetünk – így az immunrendszerünk- gyengülni kezd. Figyeljük testünk jelzéseit!

 

Figyeljünk a lelki egészségünkre is!

A feldolgozatlan lelki problémák, a stressz hosszú távon ugyanúgy betegséghez vezethetnek, mint a helytelen táplálkozás. Tanuljunk meg relaxálni, meditálni és ha tehetjük járjunk jógára! A jóga a testünket fiatalon, rugalmasan tartja és segít a helyes légzéstechnika elsajátításában, rendszeres meditációval pedig megtanulhatjuk, hogyan irányítsuk a figyelmünket önmagunkra, érzéseinkre és hogyan dolgozhatjuk fel azokat.

Emellett fontos, hogy a kapcsolatainkat is ápoljuk! Az ember társas lény, szüksége van társra, barátokra. Fordítsunk időt arra, hogy ezek az értékes kapcsolatok meg is maradjanak!