Chat with us, powered by LiveChat

Sport- és teljesítménydiagnosztika (2)


Németországban, Kölnben született az a professzionális
teljesítménydiagnosztikai eljárás, amelyet Magyarországon elsőként a LifeLike-nál alkalmazzuk. A
módszer segítségével a sportoló élettani folyamatai, energiaszolgáltató rendszerei precízen
feltérképezhetők.

A teszt két rövid protokollból áll. Megállapítjuk a test által maximálisan
felvehető és szállítható oxigén mennyiségét (VO2max) és egy sprinttesztet végzünk el. Monitorozzuk az
aerob (VO2max) és az anaerob (VLamax) anyagcserét, a laktáttermelődést, eleminiációt. Ezáltal nem
csak a zónameghatározás, hanem az egyén versenyszám-orientációja is pontosabbá válik.

Az INSCYD rendszer áll többek között a Magyar Kajak-Kenu Szövetség, a
Német Triatlon Szövetség, a Francia Úszó Szövetség, valamint a BORA-hansgrohe és a LottoNL
Jumbo profi kerékpárcsapatok sikereinek hátterében.

Kinek ajánljuk?

  • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak.
  • Futóknak és triatlonistáknak.
  • Kajak-kenu sportolóknak.
  • Mindenkinek, aki pulzusmérővel vagy wattmérővel edz.
  • Versenysportolóknak az edzésprogram optimalizáláshoz, az edzésmunka
    rendszeres kontrolljához.

Mit nyer az lNSCYD-teszttel?

  • Hatékonyabb edzés a saját egyéni intenzitási zónák meghatározása révén
    (pulzus, tempó vagy watt célzónák).
  • FatMax-zóna meghatározása a zsíranyagcsere-edzés optimalizálásához.
  • Javuló alap állóképesség és hatékonyabb testsúlyszabályozás a
    zsíranyagcsere tartomány pontos ismeretének birtokában.
  • A teljesítőképességet negatívan befolyásoló területek megvilágítása.
  • Az edzésterv optimalizálásának lehetősége a tartalmi, mennyiségi és
    minőségi paramétereket illetően.
  • Lehetővé válik az edzésmunka folyamatos kontrollja, melynek révén
    elkerülhető a túledzettség kialakulása.
  • Precíz segítség a versenyek helyes tempómegválasztásához.
  • A versenytáplálkozás pontosítása a szénhidrát- és zsírfelhasználás
    ismeretében.

A laktátméréses lépcsőteszt a leggyakrabban alkalmazott
teljesítménydiagnosztikai vizsgálati eljárás, mely a legtöbb hasznos információt szolgáltatja a
hatékony, személyre szabott edzéstervezéshez.

Kinek ajánljuk?

  • Hobbi, amatőr, elit és profi sportolóknak egyaránt.
  • 13 éves kortól bármely korosztályban.
  • Kezdő sportolóknak a teljesítőképességük aktuális szintjének
    meghatározásához és az első lépések megtételéhez.
  • Futóknak, labdajátékosoknak, fitness sportolóknak.
  • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak és triatlonistáknak.
  • Haladó sportolóknak az edzésprogram optimalizálásához.
  • Versenysportolóknak az edzésmunka rendszeres kontrolljához.
  • Mindenkinek, aki pulzusmérővel vagy wattmérővel edz.

Ön mit nyer a lépcsőteszttel?

  • Hatékonyabb edzés a saját egyéni intenzitási zónák meghatározása révén
    (pulzus, tempó vagy watt célzónák).
  • Javuló alapállóképesség és hatékonyabb testsúlyszabályozás a
    zsíranyagcsere tartomány pontos ismeretének birtokában.
  • A teljesítőképességet negatívan befolyásoló területek megvilágítása.
  • Az edzésterv optimalizálásának lehetősége a tartalmi, mennyiségi és
    minőségi paramétereket illetően.
  • Lehetővé válik az edzésmunka folyamatos kontrollja, melynek révén
    elkerülhető a túledzettség kialakulása.
  • Prognosztizált idők különböző versenytávokra.

Milyen gyakran célszerű évente elvégeznie ezt a vizsgálatot?

Az évi egyszeri vizsgálat megmutatja az Ön pillanatnyi állapotát, de nem
nyújt támpontot az edzésmunka kontrolljához. Ennek értelmében az évi 2 vizsgálat tekinthető a hasznos
minimumnak.

Haladó, elit és profi sportolóknak:

Optimálisnak mondható az egy edzéséven belüli 3-4 vizsgálat, melyeket az
edzésperiodizáció sarokpontjaira időzítve folyamatos ellenőrzés alatt tarthatja felkészülését. Ebben
az esetben az első vizsgálatot az előkészítő periódus (alapozás) elején, körülbelül 2-3 hét ráhangoló
edzést követően célszerű elvégezni. A második vizsgálatot a téli felkészülés közepén, a harmadikat
pedig az alapozás lezárásaként ütemezheti. A negyedik vizsgálatot pedig a tervezett főverseny előtt
körülbelül 6 héttel, a csúcsforma időzítésének kezdetére kell tenni, hogy aktuális adatokkal vágjunk
bele a közvetlen versenyelőkészület ciklusába.

Ideálisnak pedig az évi 5-6 teljesítménydiagnosztika elvégzése tekinthető.
Az érdemi edzésmunka idején, vagyis az előkészítő periódusban 4 alkalommal, a tervezett két
csúcsforma előtt 1-1 alkalommal végrehajtott vizsgálat lehetőséget ad az azonnali beavatkozásra, és
lefedi a teljes felkészülést.

Mit hozzon Ön a vizsgálatra?

Futóteszt esetén:

  • tiszta talpú futócipő
  • rövid futóruha
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Kerékpáros teszt esetén:

  • saját kerékpár (országúti vagy MTB 8-11-es fogaskoszorúval;
    hagyományos patentzáras vagy átütőtengelyes – első és hátsó kerék nem szükséges)
  • rövid kerékpáros nadrág
  • kerékpáros cipő
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Hogyan időzítse a vizsgálat napját?

Alapkövetelmény, hogy teljesítménydiagnosztikai vizsgálaton csak teljesen
egészségesen szabad részt venni. Bizonytalan esetben konzultáljon edzőjével, vagy kérje munkatársunk
segítségét.

Mivel a tesztet a legjobb teljesítmény produkálása érdekében kipihent
állapotban érdemes elvégezni, ezért az edzéstervben a terhelt heteket követő csökkentett terhelésű
pihenőhét vége felé (csütörtök-péntek magasságában), vagy az első terhelt hét első edzésnapjára
(keddre) célszerű időzíteni. Fontos, hogy minden megismételt vizsgálatnál ugyanezt az időzítést
alkalmazzuk a vizsgálati eredmények összehasonlíthatósága érdekében.

A vizsgálatot megelőző 2 napban se intenzív, se hosszú edzésen vagy
versenyen nem szabad részt venni. Javasolt 2 nappal a teszt időpontja előtt egy teljes pihenőnapot
tartani, a vizsgálatot megelőző napon pedig egy rövid, könnyű átmozgatást.

Amennyiben megoldható, érdemes a vizsgálat napján reggeli vagy délelőtti
időpontot választani, hogy ne a nap végén fáradtan, hanem kipihenten tudjon részt venni rajta.

Mire figyeljen a vizsgálat előtti napokban?

  • A vizsgálat előtti 2 napban kerülni kell az alkohol, a vizsgálat
    napján pedig a koffein fogyasztását (kivéve, ha a kávé az Ön rendszeres reggeli itala)
  • A vizsgálatra nem kell éhgyomorral jönni, úgy étkezzen, mintha egy
    nehéz edzésre vagy versenyre menne. 2-3 órával a teszt előtt célszerű könnyen emészthető,
    szénhidrátban gazdag táplálékot fogyasztani.
  • A folyadékpótlásra ne csak a vizsgálat napján, hanem azt megelőzően is
    fordítson kiemelt figyelmet.
  • A tesztet megelőző napokban ügyelni kell a kielégítő mennyiségű és
    minőségű alvásra.

Mennyi ideig tart a laktátméréses lépcsőteszt?

A vizsgálat érkezéstől-távozásig nagyjából 2,5 – 3 órát vesz igénybe.
Ebben benne van az ismerkedő beszélgetés, a nyugalmi mérés, a terheléses vizsgálat, a megnyugvási
szakasz monitorozása, egy kis levezetés, az adatok kiértékelése, a javaslatok és felmerülő kérdések
megbeszélése, valamint a zuhanyozás is.

Lehet a vizsgálat közben inni?

A folyadékháztartás szabályozása érdekében természetesen lehet! Hozzon
magával egy kulacsot, és töltse meg vízzel. Ez bőven elegendő a terhelés időtartamára, szénhidrátos
sportital fogyasztása nem javasolt, mert a mérési eredményeket befolyásolhatja. Ugyanígy nem szabad
energiaszeletet vagy gélt fogyasztani a vizsgálat előtt és közben.

Hogyan zajlik a vizsgálat folyamata?

  1. A foglalás után időpontot kap e-mailen, mely tartalmazza a
    legfontosabb információkat.
  2. A vizsgálatra érkezéskor néhány adatlapot kell kitöltenie az
    ügyfélszolgálati pultnál, majd Kollégánk megmutatja az öltözőt, ahol zárható szekrényben
    elhelyezheti ruháit, értéktárgyait. Közben kerékpárját felszereljük az ergométerre.
  3. Az átöltözés után egy beszélgetés következik, melynek célja, hogy
    megismerjük sportmúltját, motivációs faktorait, céljait, edzésmunkáját, illetve az egészségi
    állapotát.
  4. A nyugalmi vizsgálatok magukba foglalják a testösszetétel analízist
    (testzsírszázalék kaliperes bőrredőméréssel; hidratáció, zsigeri zsír, izomtömeg bioelektromos
    impedancia mérleggel), a szívfrekvencia-változékonyság (HRV) analízist, a kardiológiai alapértékek
    (nyugalmi pulzus, vérnyomás, szaturáció) mérését, valamint a laktát és vércukorszint
    meghatározását.
  5. A terhelés kimondottan kerékpárosok teljesítménydiagnosztikai
    vizsgálatához kifejlesztett professzionális laborergométeren (Cyclus2) zajlik. Ennek során a Német
    Kerékpáros Szövetség (BDR) standard tesztprotokollját alkalmazzuk, mely életkor, nem, edzettségi
    állapot függvényében 60, 80 vagy 100 watt kezdő értékről 3 percenként 20 watt terhelésnövelést
    jelent. A terhelés alatt folyamatosan rögzítjük a pulzusszámot és a pedálfordulatot, az egyes
    terhelési lépcsők végén pedig a fülcimpából vett kapilláris vérből meghatározzuk a tejsavszintet. A
    teszt maximális terhelésig tart, és akkor ér véget, amikor Ön már nem képes tovább hajtani a
    kerékpárt.
  6. A teszt befejezése után 5 percig regisztráljuk a pulzusmegnyugvást,
    majd egy vérnyomás és szaturáció mérést követően kerül sor a levezetésre.
  7. Amíg Ön zuhanyozik, a vizsgálatot végző szakember kiértékeli az
    adatait, megállapítja a laktátküszöbét (LT), az aerob küszöbét (IAS) és az anaerob küszöbét (ANS),
    egyúttal meghatározza watt- és pulzustartományát.
  8. A záró beszélgetésen minden adatot részletesen átbeszélünk,
    összehasonlítjuk a korábbi vizsgálatai eredményeivel, megvilágítjuk a fejlesztésre váró
    területeket, sportágspecifikus javaslatot teszünk az edzésmunkája optimalizálásához, és válaszolunk
    minden felmerülő kérdésére.
  9. Az ügyfélszolgálati pultnál megkapja a vizsgálati jegyzőkönyvét.
    Áttanulmányozást követően a felmerülő és a részünkre elküldött kérdéseire szakorvosunktól fog
    választ kapni.

A terhelésélettani vizsgálat a gyakorlatban spiroergometriás terhelést jelent, ami alatt a szervezet
szív-érrendszeri, légzésfunkciós és izomanyagcsere hármasáról szerzett információkat értjük, ezáltal a
sportolói összteljesítményt limitáló tényezőkről kapunk teljes körű, egyedi képet.

Terheléses vizsgálataink orvosi kivizsgálással, anamnézis (kórelőzmény) felvételével kezdődnek, majd
nyugalmi EKG, vérnyomás és légzésfunkció mérést követően EKG monitorozás mellett, orvosi felügyelettel
zajlanak.

Az eredmények kiértékelése a LifeLike-nál komplex csapatmunka. A szakorvos által végzett EKG-t és
légzésfunkciós vizsgálatot kiegészíti a teljesítmény analízis, amelyben egy terhelésdiagnoszta lesz az
Ön partnere. A munkát szükség esetén a LifeLike biomechanikai, dietetikus vagy további szakemberei
segítik.

A spiroergometria – komplexitásának köszönhetően – elsősorban szűrő jellegű vizsgálatokra javasolt,
mely célja a biztonságos terhelhetőség, a maximális teljesítmény, a kapacitások és paraméterek
meghatározása.

Finomabb edzés-optimalizálás céljából a LifeLike-nál mozgásspecifikus teljesítménydiagnosztika áll
rendelkezésre.

A kiértékelt eredményeket megbeszéljük és javaslatokat teszünk teljesítménye növelésére.


A VO2max-teszt fontos információval szolgál az állóképességi teljesítmény
alapjául szolgáló oxigénfelvevő képesség mértékéről. Ennek testtömegkilogrammra vetített értéke, az
úgynevezett „relatív aerob kapacitás” megmutatja az aktuális teljesítőképességet limitáló
kulcsfontosságú tényező, az oxigénfelvevő képesség határait. A laktátméréses lépcsőteszt eredményével
összevetve arra is következtethetünk belőle, hogy az ott nyújtott teljesítményünk valóban maximális
volt-e.

Kinek ajánljuk?

  • A laktátméréses lépcsőteszt kiegészítéseként:
    • Kezdő és utánpótláskorú sportolóknak a teljesítőképességük
      aktuális szintjének meghatározásához, a tehetségkutatás egyik fontos mérőszámaként.
    • Futóknak, labdajátékosoknak, fitness sportolóknak.
    • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak, triatlonistáknak.
    • Felnőtt és master korosztályú sportolóknak az életkor változásával
      járó fizikai korlátok méréséhez.

Mit nyerhet a VO2max-teszttel?

  • A fizikai teljesítőképesség limitáló tényezőinek pontosabb
    meghatározását.
  • A maximális oxigénfelvevő képesség, a relatív aerob kapacitás
    meghatározását.
  • A teljesítőképességet negatívan befolyásoló területek megvilágítását.
  • Az edzésterv optimalizálásának lehetőségét a tartalmi, mennyiségi és
    minőségi paramétereket illetően.
  • A teljesítményfejlődés kontrollját, az edzettségi állapot változásának
    nyomon követését, éves edzésmunka lehetőségét.

Milyen gyakran célszerű elvégezni ezt a vizsgálatot?

Az évi egyszeri vizsgálat megmutatja a maximális oxigénfelvevő képesség
változásának tendenciáját.

Mivel a VO2max alapvetően genetikailag meghatározott, fejleszthetősége
pedig nagyjából 21 éves korig tart, változásának ismerete és folyamatos ellenőrzése a sportbeli
teljesítőképesség felnőttkori maximumának alapját jelenti.

A maximális oxigénfelvevő képesség 30 éves kor felett fokozatosan csökken.
Ebben az időszakban az évenkénti monitorozás a csökkenés mértékéről ad felvilágosítást, rámutatva
ezzel az elvégzett edzésmunka hatékonyságára, valamint a további edzéstervezés fő irányvonalainak
jelentőségére.

Mit hozzon magával a vizsgálatra?

Futóteszt esetén:

  • tiszta talpú futócipő
  • rövid futóruha
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Kerékpáros teszt esetén:

  • saját kerékpár (országúti vagy MTB 8-11-es fogaskoszorúval;
    hagyományos patentzáras vagy átütőtengelyes – első és hátsó kerék nem szükséges)
  • rövid kerékpáros nadrág
  • kerékpáros cipő
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Hogyan időzítse a vizsgálat napját?

Alapkövetelmény, hogy teljesítménydiagnosztikai vizsgálaton csak teljesen
egészségesen szabad részt venni. Bizonytalan esetben konzultáljon edzőjével, vagy kérje munkatársunk
segítségét.

Mivel a tesztet a legjobb teljesítmény produkálása érdekében kipihent
állapotban érdemes elvégezni, ezért az edzéstervben a terhelt heteket követő csökkentett terhelésű
pihenőhét vége felé (csütörtök-péntek magasságában), vagy az első terhelt hét első edzésnapjára
(keddre) célszerű időzíteni. Fontos, hogy minden megismételt vizsgálatnál ugyanezt az időzítést
alkalmazzuk a vizsgálati eredmények összehasonlíthatósága érdekében.

A vizsgálatot megelőző 2 napban se intenzív, se hosszú edzésen vagy
versenyen nem szabad részt venni. Javasolt 2 nappal a teszt időpontja előtt egy teljes pihenőnapot
tartani, a vizsgálatot megelőző napon pedig egy rövid, könnyű átmozgatást.

Amennyiben megoldható, érdemes a vizsgálat napján reggeli vagy délelőtti
időpontot választani, hogy ne a nap végén fáradtan, hanem kipihenten tudjon részt venni rajta.

Mire figyeljen a vizsgálat előtti napokban?

  • A vizsgálat előtti 2 napban kerülni kell az alkohol, a vizsgálat
    napján pedig a koffein fogyasztását (kivéve, ha a kávé az Ön rendszeres reggeli itala)
  • A vizsgálatra nem kell éhgyomorral jönni, úgy étkezzen, mintha egy
    nehéz edzésre vagy versenyre menne. 2-3 órával a teszt előtt célszerű könnyen emészthető,
    szénhidrátban gazdag táplálékot fogyasztani.
  • A folyadékpótlásra ne csak a vizsgálat napján, hanem azt megelőzően is
    fordítson kiemelt figyelmet.
  • A tesztet megelőző napokban ügyelni kell a kielégítő mennyiségű és
    minőségű alvásra.

Mennyi ideig tart a VO2max-teszt?

A vizsgálat érkezéstől-távozásig nagyjából 1.5 órát vesz igénybe. Ebben
benne van az ismerkedő beszélgetés, a nyugalmi mérés, a terheléses vizsgálat, a megnyugvási szakasz
monitorozása, egy kis levezetés, az adatok kiértékelése, a javaslatok és felmerülő kérdések
megbeszélése, valamint a zuhanyozás is.

Hogyan zajlik a vizsgálat folyamata?

  1. A foglalás után időpontot kap e-mailen, mely tartalmazza a
    legfontosabb információkat.
  2. A vizsgálatra érkezéskor néhány adatlapot kell kitöltenie az
    ügyfélszolgálati pultnál, majd Kollégánk megmutatja az öltözőt, ahol zárható szekrényben
    elhelyezheti ruháit, értéktárgyait. Közben kerékpárját felszereljük az ergométerre.
  3. Az átöltözés után egy beszélgetés következik, melynek célja, hogy
    megismerjük sportmúltját, motivációs faktorait, céljait, edzésmunkáját, illetve az egészségi
    állapotát.
  4. A nyugalmi vizsgálatok magukba foglalják a testösszetétel analízist
    (testzsírszázalék kaliperes bőrredőméréssel; hidratáció, zsigeri zsír, izomtömeg bioelektromos
    impedancia mérleggel), a szívfrekvencia-változékonyság (HRV) analízist, a kardiológiai alapértékek
    (nyugalmi pulzus, vérnyomás, szaturáció) mérését, valamint a laktát és vércukorszint
    meghatározását.
  5. A terhelés kimondottan teljesítménydiagnosztikai vizsgálatokhoz
    kifejlesztett professzionális futópadon (h/p/cosmos) zajlik. Ennek során a Svájci Olimpiai
    Bizottság (Swiss Olympic) által ajánlott tesztprotokollt alkalmazzuk, mely edzettségi állapot
    függvényében 6-10 km/óra kezdő sebességről 30 másodpercenként 0.5 km/óra sebességnövelést jelent 7
    %-os fix szalagmeredekség mellett. A terhelés alatt folyamatosan rögzítjük a pulzusszámot, a
    terhelés maximumán pedig a fülcimpából vett kapilláris vérből meghatározzuk a tejsavszintet. A
    teszt maximális terhelésig tart, és akkor ér véget, amikor már nem képes tovább futni.
  6. A teszt befejezése után 5 percig regisztráljuk a pulzusmegnyugvást,
    majd egy vérnyomás és szaturáció mérést követően kerül sor a levezetésre.
  7. Amíg Ön zuhanyozik, a vizsgálatot végző szakember kiértékeli az
    adatait, megállapítja a laktátküszöbét (LT), az aerob küszöbét (IAS) és az anaerob küszöbét (ANS),
    egyúttal meghatározza watt- és pulzustartományát.
  8. A záró beszélgetésen minden adatot részletesen átbeszélünk,
    összehasonlítjuk a korábbi vizsgálatai eredményeivel, megvilágítjuk a fejlesztésre váró
    területeket, sportágspecifikus javaslatot teszünk az edzésmunkája optimalizálásához, és válaszolunk
    minden felmerülő kérdésére.
  9. Az ügyfélszolgálati pultnál megkapja a vizsgálati jegyzőkönyvét.
    Áttanulmányozást követően a felmerülő és a részünkre elküldött kérdéseire szakorvosunktól fog
    választ kapni.

A Wingate-teszt egy speciális ergométer segítségével a robbanékonyság, a
sprintképesség, a gyorsasági állóképesség, vagyis az anaerob teljesítőképesség meghatározására
szolgál.

A 20-30 másodperces, maximális erőkifejtés során olyan – sportolók számára
– hasznos információkat nyerünk, mint például a “peak
power”, az “anaerob kapacitás” vagy a “fáradási index”.

Kinek ajánljuk?

  • Sprinter futóknak.
  • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak, triatlonistáknak.
  • Labadajátékosoknak, rögbiseknek.
  • Jégkorongozóknak, gyorskorcsolyázóknak.

Mit nyer a Wingate-teszttel?

  • A sprintteljesítmény összetevőinek számszerűsített meghatározása.
  • Az anaerob kapacitás, az anaerob alaktacid teljesítőképesség
    monitorozása.
  • Az anaerob teljesítmény változásának nyomon követése.
  • A véghajrá taktikájának optimalizálása.
  • Az edzésprogram tartalmának személyre szabott pontosítsa, a
    fejlesztésre szoruló képességek megvilágítása révén.