Látogasson el hozzánk!
1138 Budapest, Latorca u. 2.
Hívjon minket
06 1 800 1520
Nyitvatartási idő
Hétfő - Péntek: 8:00 - 20:00

Sport- és teljesítménydiagnosztika

Németországban, Kölnben született az a professzionális teljesítménydiagnosztikai eljárás, amelyet Magyarországon elsőként a LifeLike-nál alkalmazzuk. A módszer segítségével a sportoló élettani folyamatai, energiaszolgáltató rendszerei precízen feltérképezhetők.

A teszt két rövid protokollból áll. Megállapítjuk a test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét (VO2max) és egy sprinttesztet végzünk el. Monitorozzuk az aerob (VO2max) és az anaerob (VLamax) anyagcserét, a laktáttermelődést, eleminiációt. Ezáltal nem csak a zónameghatározás, hanem az egyén versenyszám-orientációja is pontosabbá válik.

Az INSCYD rendszer áll többek között a Magyar Kajak-Kenu Szövetség, a Német Triatlon Szövetség, a Francia Úszó Szövetség, valamint a BORA-hansgrohe és a LottoNL-Jumbo profi kerékpárcsapatok sikereinek hátterében.

Kinek ajánljuk?

  • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak.
  • Futóknak és triatlonistáknak.
  • Kajak-kenu sportolóknak.
  • Mindenkinek, aki pulzusmérővel vagy wattmérővel edz.
  • Versenysportolóknak az edzésprogram optimalizáláshoz, az edzésmunka rendszeres kontrolljához.

Mit nyer az lNSCYD-teszttel?

  • Hatékonyabb edzés a saját egyéni intenzitási zónák meghatározása révén (pulzus, tempó vagy watt célzónák).
  • FatMax-zóna meghatározása a zsíranyagcsere-edzés optimalizálásához.
  • Javuló alap állóképesség és hatékonyabb testsúlyszabályozás a zsíranyagcsere tartomány pontos ismeretének birtokában.
  • A teljesítőképességet negatívan befolyásoló területek megvilágítása.
  • Az edzésterv optimalizálásának lehetősége a tartalmi, mennyiségi és minőségi paramétereket illetően.
  • Lehetővé válik az edzésmunka folyamatos kontrollja, melynek révén elkerülhető a túledzettség kialakulása.
  • Precíz segítség a versenyek helyes tempómegválasztásához.
  • A versenytáplálkozás pontosítása a szénhidrát- és zsírfelhasználás ismeretében.

A laktátméréses lépcsőteszt a leggyakrabban alkalmazott teljesítménydiagnosztikai vizsgálati eljárás, mely a legtöbb hasznos információt szolgáltatja a hatékony, személyre szabott edzéstervezéshez.

Kinek ajánljuk?

  • Hobbi, amatőr, elit és profi sportolóknak egyaránt.
  • 13 éves kortól bármely korosztályban.
  • Kezdő sportolóknak a teljesítőképességük aktuális szintjének meghatározásához és az első lépések megtételéhez.
  • Futóknak, labdajátékosoknak, fitness sportolóknak.
  • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak és triatlonistáknak.
  • Haladó sportolóknak az edzésprogram optimalizálásához.
  • Versenysportolóknak az edzésmunka rendszeres kontrolljához.
  • Mindenkinek, aki pulzusmérővel vagy wattmérővel edz.

Ön mit nyer a lépcsőteszttel?

  • Hatékonyabb edzés a saját egyéni intenzitási zónák meghatározása révén (pulzus, tempó vagy watt célzónák).
  • Javuló alapállóképesség és hatékonyabb testsúlyszabályozás a zsíranyagcsere tartomány pontos ismeretének birtokában.
  • A teljesítőképességet negatívan befolyásoló területek megvilágítása.
  • Az edzésterv optimalizálásának lehetősége a tartalmi, mennyiségi és minőségi paramétereket illetően.
  • Lehetővé válik az edzésmunka folyamatos kontrollja, melynek révén elkerülhető a túledzettség kialakulása.
  • Prognosztizált idők különböző versenytávokra.

Milyen gyakran célszerű évente elvégeznie ezt a vizsgálatot?

Az évi egyszeri vizsgálat megmutatja az Ön pillanatnyi állapotát, de nem nyújt támpontot az edzésmunka kontrolljához. Ennek értelmében az évi 2 vizsgálat tekinthető a hasznos minimumnak.

Haladó, elit és profi sportolóknak:

Optimálisnak mondható az egy edzéséven belüli 3-4 vizsgálat, melyeket az edzésperiodizáció sarokpontjaira időzítve folyamatos ellenőrzés alatt tarthatja felkészülését. Ebben az esetben az első vizsgálatot az előkészítő periódus (alapozás) elején, körülbelül 2-3 hét ráhangoló edzést követően célszerű elvégezni. A második vizsgálatot a téli felkészülés közepén, a harmadikat pedig az alapozás lezárásaként ütemezheti. A negyedik vizsgálatot pedig a tervezett főverseny előtt körülbelül 6 héttel, a csúcsforma időzítésének kezdetére kell tenni, hogy aktuális adatokkal vágjunk bele a közvetlen versenyelőkészület ciklusába.

Ideálisnak pedig az évi 5-6 teljesítménydiagnosztika elvégzése tekinthető. Az érdemi edzésmunka idején, vagyis az előkészítő periódusban 4 alkalommal, a tervezett két csúcsforma előtt 1-1 alkalommal végrehajtott vizsgálat lehetőséget ad az azonnali beavatkozásra, és lefedi a teljes felkészülést.

Mit hozzon Ön a vizsgálatra?

Futóteszt esetén:

  • tiszta talpú futócipő
  • rövid futóruha
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Kerékpáros teszt esetén:

  • saját kerékpár (országúti vagy MTB 8-11-es fogaskoszorúval; hagyományos patentzáras vagy átütőtengelyes – első és hátsó kerék nem szükséges)
  • rövid kerékpáros nadrág
  • kerékpáros cipő
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Hogyan időzítse a vizsgálat napját?

Alapkövetelmény, hogy teljesítménydiagnosztikai vizsgálaton csak teljesen egészségesen szabad részt venni. Bizonytalan esetben konzultáljon edzőjével, vagy kérje munkatársunk segítségét.

Mivel a tesztet a legjobb teljesítmény produkálása érdekében kipihent állapotban érdemes elvégezni, ezért az edzéstervben a terhelt heteket követő csökkentett terhelésű pihenőhét vége felé (csütörtök-péntek magasságában), vagy az első terhelt hét első edzésnapjára (keddre) célszerű időzíteni. Fontos, hogy minden megismételt vizsgálatnál ugyanezt az időzítést alkalmazzuk a vizsgálati eredmények összehasonlíthatósága érdekében.

A vizsgálatot megelőző 2 napban se intenzív, se hosszú edzésen vagy versenyen nem szabad részt venni. Javasolt 2 nappal a teszt időpontja előtt egy teljes pihenőnapot tartani, a vizsgálatot megelőző napon pedig egy rövid, könnyű átmozgatást.

Amennyiben megoldható, érdemes a vizsgálat napján reggeli vagy délelőtti időpontot választani, hogy ne a nap végén fáradtan, hanem kipihenten tudjon részt venni rajta.

Mire figyeljen a vizsgálat előtti napokban?

  • A vizsgálat előtti 2 napban kerülni kell az alkohol, a vizsgálat napján pedig a koffein fogyasztását (kivéve, ha a kávé az Ön rendszeres reggeli itala)
  • A vizsgálatra nem kell éhgyomorral jönni, úgy étkezzen, mintha egy nehéz edzésre vagy versenyre menne. 2-3 órával a teszt előtt célszerű könnyen emészthető, szénhidrátban gazdag táplálékot fogyasztani.
  • A folyadékpótlásra ne csak a vizsgálat napján, hanem azt megelőzően is fordítson kiemelt figyelmet.
  • A tesztet megelőző napokban ügyelni kell a kielégítő mennyiségű és minőségű alvásra.

Mennyi ideig tart a laktátméréses lépcsőteszt?

A vizsgálat érkezéstől-távozásig nagyjából 2,5 - 3 órát vesz igénybe. Ebben benne van az ismerkedő beszélgetés, a nyugalmi mérés, a terheléses vizsgálat, a megnyugvási szakasz monitorozása, egy kis levezetés, az adatok kiértékelése, a javaslatok és felmerülő kérdések megbeszélése, valamint a zuhanyozás is.

Lehet a vizsgálat közben inni?

A folyadékháztartás szabályozása érdekében természetesen lehet! Hozzon magával egy kulacsot, és töltse meg vízzel. Ez bőven elegendő a terhelés időtartamára, szénhidrátos sportital fogyasztása nem javasolt, mert a mérési eredményeket befolyásolhatja. Ugyanígy nem szabad energiaszeletet vagy gélt fogyasztani a vizsgálat előtt és közben.

Hogyan zajlik a vizsgálat folyamata?

  1. A foglalás után időpontot kap e-mailen, mely tartalmazza a legfontosabb információkat.
  2. A vizsgálatra érkezéskor néhány adatlapot kell kitöltenie az ügyfélszolgálati pultnál, majd Kollégánk megmutatja az öltözőt, ahol zárható szekrényben elhelyezheti ruháit, értéktárgyait. Közben kerékpárját felszereljük az ergométerre.
  3. Az átöltözés után egy beszélgetés következik, melynek célja, hogy megismerjük sportmúltját, motivációs faktorait, céljait, edzésmunkáját, illetve az egészségi állapotát.
  4. A nyugalmi vizsgálatok magukba foglalják a testösszetétel analízist (testzsírszázalék kaliperes bőrredőméréssel; hidratáció, zsigeri zsír, izomtömeg bioelektromos impedancia mérleggel), a szívfrekvencia-változékonyság (HRV) analízist, a kardiológiai alapértékek (nyugalmi pulzus, vérnyomás, szaturáció) mérését, valamint a laktát és vércukorszint meghatározását.
  5. A terhelés kimondottan kerékpárosok teljesítménydiagnosztikai vizsgálatához kifejlesztett professzionális laborergométeren (Cyclus2) zajlik. Ennek során a Német Kerékpáros Szövetség (BDR) standard tesztprotokollját alkalmazzuk, mely életkor, nem, edzettségi állapot függvényében 60, 80 vagy 100 watt kezdő értékről 3 percenként 20 watt terhelésnövelést jelent. A terhelés alatt folyamatosan rögzítjük a pulzusszámot és a pedálfordulatot, az egyes terhelési lépcsők végén pedig a fülcimpából vett kapilláris vérből meghatározzuk a tejsavszintet. A teszt maximális terhelésig tart, és akkor ér véget, amikor Ön már nem képes tovább hajtani a kerékpárt.
  6. A teszt befejezése után 5 percig regisztráljuk a pulzusmegnyugvást, majd egy vérnyomás és szaturáció mérést követően kerül sor a levezetésre.
  7. Amíg Ön zuhanyozik, a vizsgálatot végző szakember kiértékeli az adatait, megállapítja a laktátküszöbét (LT), az aerob küszöbét (IAS) és az anaerob küszöbét (ANS), egyúttal meghatározza watt- és pulzustartományát.
  8. A záró beszélgetésen minden adatot részletesen átbeszélünk, összehasonlítjuk a korábbi vizsgálatai eredményeivel, megvilágítjuk a fejlesztésre váró területeket, sportágspecifikus javaslatot teszünk az edzésmunkája optimalizálásához, és válaszolunk minden felmerülő kérdésére.
  9. Az ügyfélszolgálati pultnál megkapja a vizsgálati jegyzőkönyvét. Áttanulmányozást követően a felmerülő és a részünkre elküldött kérdéseire szakorvosunktól fog választ kapni.

A LifeLike-nál a sportolói szűrővizsgálatok során különös hangsúlyt kap a szív-érrendszer, a rejtett belgyógyászati betegségek és a mozgásszervi állapotok vizsgálata.

Fő célunk, hogy megállapítsuk: milyen szinten terhelhető Ön biztonságosan, hogy kitűzött céljainak megfelelően élvezhesse a mozgás adta örömöket, vagy akár lehetősége legyen a világ élmezőnyébe jutni.

Fontos, hogy Ön teljes mértékben élvezhesse a sport jótékony prevenciós hatását anélkül, hogy valamilyen betegség, sérülés kialakulását kockáztatná.

A szűrővizsgálat sportorvosi szakorvosi anamnézisből, 12 elvezetéses EKG vizsgálatból és vizelet-diagnosztikából áll.

A terhelésélettani vizsgálat a gyakorlatban spiroergometriás terhelést jelent, ami alatt a szervezet szív-érrendszeri, légzésfunkciós és izomanyagcsere hármasáról szerzett információkat értjük, ezáltal a sportolói összteljesítményt limitáló tényezőkről kapunk teljes körű, egyedi képet.

Terheléses vizsgálataink orvosi kivizsgálással, anamnézis (kórelőzmény) felvételével kezdődnek, majd nyugalmi EKG, vérnyomás és légzésfunkció mérést követően EKG monitorozás mellett, orvosi felügyelettel zajlanak.

Az eredmények kiértékelése a LifeLike-nál komplex csapatmunka. A szakorvos által végzett EKG-t és légzésfunkciós vizsgálatot kiegészíti a teljesítmény analízis, amelyben egy terhelésdiagnoszta lesz az Ön partnere. A munkát szükség esetén a LifeLike biomechanikai, dietetikus vagy további szakemberei segítik.

A spiroergometria – komplexitásának köszönhetően – elsősorban szűrő jellegű vizsgálatokra javasolt, mely célja a biztonságos terhelhetőség, a maximális teljesítmény, a kapacitások és paraméterek meghatározása.

Finomabb edzés-optimalizálás céljából a LifeLike-nál mozgásspecifikus teljesítménydiagnosztika áll rendelkezésre.

A kiértékelt eredményeket megbeszéljük és javaslatokat teszünk teljesítménye növelésére.

A VO2max-teszt fontos információval szolgál az állóképességi teljesítmény alapjául szolgáló oxigénfelvevő képesség mértékéről. Ennek testtömegkilogrammra vetített értéke, az úgynevezett „relatív aerob kapacitás” megmutatja az aktuális teljesítőképességet limitáló kulcsfontosságú tényező, az oxigénfelvevő képesség határait. A laktátméréses lépcsőteszt eredményével összevetve arra is következtethetünk belőle, hogy az ott nyújtott teljesítményünk valóban maximális volt-e.

Kinek ajánljuk?

  • A laktátméréses lépcsőteszt kiegészítéseként:
    • Kezdő és utánpótláskorú sportolóknak a teljesítőképességük aktuális szintjének meghatározásához, a tehetségkutatás egyik fontos mérőszámaként.
    • Futóknak, labdajátékosoknak, fitness sportolóknak.
    • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak, triatlonistáknak.
    • Felnőtt és master korosztályú sportolóknak az életkor változásával járó fizikai korlátok méréséhez.

Mit nyerhet a VO2max-teszttel?

  • A fizikai teljesítőképesség limitáló tényezőinek pontosabb meghatározását.
  • A maximális oxigénfelvevő képesség, a relatív aerob kapacitás meghatározását.
  • A teljesítőképességet negatívan befolyásoló területek megvilágítását.
  • Az edzésterv optimalizálásának lehetőségét a tartalmi, mennyiségi és minőségi paramétereket illetően.
  • A teljesítményfejlődés kontrollját, az edzettségi állapot változásának nyomon követését, éves edzésmunka lehetőségét.

Milyen gyakran célszerű elvégezni ezt a vizsgálatot?

Az évi egyszeri vizsgálat megmutatja a maximális oxigénfelvevő képesség változásának tendenciáját.

Mivel a VO2max alapvetően genetikailag meghatározott, fejleszthetősége pedig nagyjából 21 éves korig tart, változásának ismerete és folyamatos ellenőrzése a sportbeli teljesítőképesség felnőttkori maximumának alapját jelenti.

A maximális oxigénfelvevő képesség 30 éves kor felett fokozatosan csökken. Ebben az időszakban az évenkénti monitorozás a csökkenés mértékéről ad felvilágosítást, rámutatva ezzel az elvégzett edzésmunka hatékonyságára, valamint a további edzéstervezés fő irányvonalainak jelentőségére.

Mit hozzon magával a vizsgálatra?

Futóteszt esetén:

  • tiszta talpú futócipő
  • rövid futóruha
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Kerékpáros teszt esetén:

  • saját kerékpár (országúti vagy MTB 8-11-es fogaskoszorúval; hagyományos patentzáras vagy átütőtengelyes – első és hátsó kerék nem szükséges)
  • rövid kerékpáros nadrág
  • kerékpáros cipő
  • zuhanyozáshoz szükséges felszerelés

Hogyan időzítse a vizsgálat napját?

Alapkövetelmény, hogy teljesítménydiagnosztikai vizsgálaton csak teljesen egészségesen szabad részt venni. Bizonytalan esetben konzultáljon edzőjével, vagy kérje munkatársunk segítségét.

Mivel a tesztet a legjobb teljesítmény produkálása érdekében kipihent állapotban érdemes elvégezni, ezért az edzéstervben a terhelt heteket követő csökkentett terhelésű pihenőhét vége felé (csütörtök-péntek magasságában), vagy az első terhelt hét első edzésnapjára (keddre) célszerű időzíteni. Fontos, hogy minden megismételt vizsgálatnál ugyanezt az időzítést alkalmazzuk a vizsgálati eredmények összehasonlíthatósága érdekében.

A vizsgálatot megelőző 2 napban se intenzív, se hosszú edzésen vagy versenyen nem szabad részt venni. Javasolt 2 nappal a teszt időpontja előtt egy teljes pihenőnapot tartani, a vizsgálatot megelőző napon pedig egy rövid, könnyű átmozgatást.

Amennyiben megoldható, érdemes a vizsgálat napján reggeli vagy délelőtti időpontot választani, hogy ne a nap végén fáradtan, hanem kipihenten tudjon részt venni rajta.

Mire figyeljen a vizsgálat előtti napokban?

  • A vizsgálat előtti 2 napban kerülni kell az alkohol, a vizsgálat napján pedig a koffein fogyasztását (kivéve, ha a kávé az Ön rendszeres reggeli itala)
  • A vizsgálatra nem kell éhgyomorral jönni, úgy étkezzen, mintha egy nehéz edzésre vagy versenyre menne. 2-3 órával a teszt előtt célszerű könnyen emészthető, szénhidrátban gazdag táplálékot fogyasztani.
  • A folyadékpótlásra ne csak a vizsgálat napján, hanem azt megelőzően is fordítson kiemelt figyelmet.
  • A tesztet megelőző napokban ügyelni kell a kielégítő mennyiségű és minőségű alvásra.

Mennyi ideig tart a VO2max-teszt?

A vizsgálat érkezéstől-távozásig nagyjából 1.5 órát vesz igénybe. Ebben benne van az ismerkedő beszélgetés, a nyugalmi mérés, a terheléses vizsgálat, a megnyugvási szakasz monitorozása, egy kis levezetés, az adatok kiértékelése, a javaslatok és felmerülő kérdések megbeszélése, valamint a zuhanyozás is.

Hogyan zajlik a vizsgálat folyamata?

  1. A foglalás után időpontot kap e-mailen, mely tartalmazza a legfontosabb információkat.
  2. A vizsgálatra érkezéskor néhány adatlapot kell kitöltenie az ügyfélszolgálati pultnál, majd Kollégánk megmutatja az öltözőt, ahol zárható szekrényben elhelyezheti ruháit, értéktárgyait. Közben kerékpárját felszereljük az ergométerre.
  3. Az átöltözés után egy beszélgetés következik, melynek célja, hogy megismerjük sportmúltját, motivációs faktorait, céljait, edzésmunkáját, illetve az egészségi állapotát.
  4. A nyugalmi vizsgálatok magukba foglalják a testösszetétel analízist (testzsírszázalék kaliperes bőrredőméréssel; hidratáció, zsigeri zsír, izomtömeg bioelektromos impedancia mérleggel), a szívfrekvencia-változékonyság (HRV) analízist, a kardiológiai alapértékek (nyugalmi pulzus, vérnyomás, szaturáció) mérését, valamint a laktát és vércukorszint meghatározását.
  5. A terhelés kimondottan teljesítménydiagnosztikai vizsgálatokhoz kifejlesztett professzionális futópadon (h/p/cosmos) zajlik. Ennek során a Svájci Olimpiai Bizottság (Swiss Olympic) által ajánlott tesztprotokollt alkalmazzuk, mely edzettségi állapot függvényében 6-10 km/óra kezdő sebességről 30 másodpercenként 0.5 km/óra sebességnövelést jelent 7 %-os fix szalagmeredekség mellett. A terhelés alatt folyamatosan rögzítjük a pulzusszámot, a terhelés maximumán pedig a fülcimpából vett kapilláris vérből meghatározzuk a tejsavszintet. A teszt maximális terhelésig tart, és akkor ér véget, amikor már nem képes tovább futni.
  6. A teszt befejezése után 5 percig regisztráljuk a pulzusmegnyugvást, majd egy vérnyomás és szaturáció mérést követően kerül sor a levezetésre.
  7. Amíg Ön zuhanyozik, a vizsgálatot végző szakember kiértékeli az adatait, megállapítja a laktátküszöbét (LT), az aerob küszöbét (IAS) és az anaerob küszöbét (ANS), egyúttal meghatározza watt- és pulzustartományát.
  8. A záró beszélgetésen minden adatot részletesen átbeszélünk, összehasonlítjuk a korábbi vizsgálatai eredményeivel, megvilágítjuk a fejlesztésre váró területeket, sportágspecifikus javaslatot teszünk az edzésmunkája optimalizálásához, és válaszolunk minden felmerülő kérdésére.
  9. Az ügyfélszolgálati pultnál megkapja a vizsgálati jegyzőkönyvét. Áttanulmányozást követően a felmerülő és a részünkre elküldött kérdéseire szakorvosunktól fog választ kapni.

A Wingate-teszt egy speciális ergométer segítségével a robbanékonyság, a sprintképesség, a gyorsasági állóképesség, vagyis az anaerob teljesítőképesség meghatározására szolgál.

A 20-30 másodperces, maximális erőkifejtés során olyan – sportolók számára - hasznos információkat nyerünk, mint például a “peak power”, az “anaerob kapacitás” vagy a “fáradási index”.

Kinek ajánljuk?

  • Sprinter futóknak.
  • Országúti, pálya vagy MTB kerékpárosoknak, triatlonistáknak.
  • Labadajátékosoknak, rögbiseknek.
  • Jégkorongozóknak, gyorskorcsolyázóknak.

Mit nyer a Wingate-teszttel?

  • A sprintteljesítmény összetevőinek számszerűsített meghatározása.
  • Az anaerob kapacitás, az anaerob alaktacid teljesítőképesség monitorozása.
  • Az anaerob teljesítmény változásának nyomon követése.
  • A véghajrá taktikájának optimalizálása.
  • Az edzésprogram tartalmának személyre szabott pontosítsa, a fejlesztésre szoruló képességek megvilágítása révén.